ΨΗΦΙΑΚΗ ΕΠΟΧΗ ΓΙΑ ΤΗ ΜΟΥΣΙΚΗ

Μετά από δεκαετίες που το ραδιόφωνο ουσιαστικά ήταν ο απόλυτος κυρίαρχος για την ανακάλυψη νέας μουσικής, οι πρόσφατες τεχνολογικές εξελίξεις όπως το streaming έχει στείλει τους ραδιοφωνικούς παραγωγούς στα 5 στάδια της θλίψης όπως τα έχει αναπτύξει η διάσημη ψυχολόγος Elisabeth Kubler-Ross. Άρνηση, Θυμός, Διαπραγμάτευση, Κατάλθιψη, Αποδοχή. Στο ετήσιο συνέδριο που πραγματοποιούν οι θεματοφύλακες της προώθησης Country Radio Seminar για επιμορφωτικούς λόγους αλλά και λόγους networking που πραγματοποιήθηκε στο Nashville 5-7 Φεβρουαρίου αποκαλύφθηκε ότι αυτοί οι ραδιοφωνικοί παραγωγοί έχουν μπει εξ ολοκλήρου στο στάδιο της αποδοχής. Αντί λοιπόν να αντιστέκονται στις αλλαγές στη μουσική βιομηχανία τις αγκάλιασαν και ασχολήθηκαν με την ενσωμάτωση των νέων τεχνολογιών. "Ως πολιτισμός δεν υπάρχει περίπτωση να γίνουμε λιγότερο ψηφιακοί, ούτε να περνάμε λιγότερο χρόνο με τα smartphones,"  λέει ο Cumulus vp programming operations Greg Frey, που προήδρευε στην επιτροπή επιλογής θεμάτων του CRS για το Country Radio Broadcasters. "Οπότε πιστεύω ότι το θέμα είναι ότι πρέπει να συνειδητοποιήσουμε που βρίσκονται οι ακροατές μας σε κάθε δεδομένη στιγμή της μέρας και πως μπορούμε να επεκτείνουμε το radio brand μας για να τους φτάσουμε με κάθε διάθεσιμη πλατφόρμα."

ΔΕΝ ΑΝΑΚΑΛΥΠΤΕΙΣ ΜΟΥΣΙΚΗ ΑΠΟ ΤΟ ΡΑΔΙΟΦΩΝΟ

Λίγα χρόνια πριν όταν η τεχνολογία του Shazam άρχισε να εδραιώνεται στο smartphone κάθε μουσικόφιλου μια νέα αλήθεια ήρθε στην επιφάνεια. Οι ραδιοφωνικοί παραγωγοί δημιουργούσαν μια πλαστή εικόνα για το ποια μουσική αληθινά ενδιέφερε τους ακροατές βασισμένοι στα συμφέροντα των δισκογραφικών και όχι στις πραγματικές προτιμήσεις του κόσμου. Όπως μπορείτε να παρακολουθήσετε στο σχετικό βίντεο του PBS το Shazam και άλλες μουσικές εφαρμογές όχι απλά προβλέπουν ποια θα είναι η επόμενη μεγάλη επιτυχία αλλά επηρρεάζει και την σημερινή μουσική. Το λυπηρό κατά την ταπεινή μου γνώμη είναι ότι οι ακροατές έχουν την τάση να έλκονται από μουσικές που είναι κοινότυπες, γνώριμες. Μάλιστα αυτό το χαρακτηριτικό όπως αναφέρεται και στο βίντεο προέρχεται από το αρχέγονο ένστικτο της επιβίωσης, γιατί όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται «αυτό που έχεις ήδη ακούσει και σου είναι οικείο, δεν σε έχει σκοτώσει ενώ το νέο…».

 

Η ΕΠΙΤΥΧΙΑ ΔΕΝ ΕΡΧΕΤΑΙ ΜΕ ΤΟ ΔΙΣΚΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΥΜΒΟΛΑΙΟ

Στον αντίποδα η νέα εποχή έχει δημιουργήσει νέες πρακτικές μέχρι και νέες εταιρείες. Η Kobalt είναι το χαρκτηριστικότερο παράδειγμα όπου φέρνει κάτι εντελώς καινούριο στη μουσική βιομηχανία. Οι καλλιτεχνές κυκλοφορούν τη μουσική τους, παρακολουθούν τα ψηφιακά downloads από τις διάφορες υπηρεσίες streaming και (αυτό είναι το πιο πρωτοποριακό που προσφέρει η εταιρεία) οι καλλιτέχνες εξακολουθούν να έχουν τα δικαιώματα της μουσικής τους! Έτσι ενώ παλιά το πρώτο βήμα στη σκάλα της επιτυχίας ήταν το να κλείσεις ένα δισκογραφικό συμβόλαιο τώρα αυτό είναι απλά μια προοπτική που αν θέλεις ακολουθείς. Κι ενώ αυτό το μοντέλο δείχνει να είναι ιδιαίτερα λειτουργικό για τους ήδη γνωστούς καλλιτέχνες για τους άγνωστους είναι ακόμη ένα στοίχημα που δεν έχουν κερδίσει ενάντια στις παραδοσιακές δισκογραφικές εταιρείες. Επιπλέον οι δικσογραφικές έχουν μεγάλο back catalog από καταξιωμένους καλλιτέχνες που εξακολουθούν να είναι εμπορικοί παρέχοντας έτσι στην εταιρεία ικανό κεφάλαιο για να χρηματοδοτήσουν νέους καλλιτέχνες αλλά και να διατηρούν προσωπικό εξειδικευμένο στην προώθηση, τα λογιστικά, τον τύπο κλπ. Τέλος υπάρχει μια μερίδα καλλιτεχνών που χωρίς καμία υποστήριξη καταφέρνει να ξεχωρίσει απλά και μόνο ανεβάζοντας ένα βίντεο στο Youtube  όπως ο Jacob Whitesides που σήμερα έχει περισσότερους followers στο tweeter από τη Μαντόντα και έχτισε το κοινό του μέσω των κοινωνικών δικτύων.

Όσον αφορά το χώρο μας, που σίγουρα μας πονάει λίγο περισσότερο, με τα μεγάλα ονόματα να ανακοινώνουν το ένα μετά το άλλο ότι σταματούν τις περιοδείες ή και την καριέρα τους, Black Sabbath,  Slayer, Ozzy, Satyricon (τουλάχιστον τις Αμερικανικές περιοδίες), Tipton είναι ξεκάθαρο ότι η νέα ψηφιακή εποχή καλείται να αναδείξει τους νέους κυρίαρχους της σκηνής. Ξέρω θα μου πεις αυξάνονται οι πωλήσεις των βινυλίων αλλά κάθε στέλεχος της μουσικής βιομηχανίας θα σε διαβεβαιώσει ότι η μερίδα καταναλωτών του αγοράζει βινύλια δεν θα ξαναγίνει ποτέ ικανή να διατηρήσει μια βιομηχανία. Καθένας μας έχει μια εικόνα για το ποιοι θα μπορούσαν να έχουν ηγετικό ρόλο χωρίς να αυταπατάται ότι θα υπάρξει συγκρότημα που θα αντικαταστήσει τους δημιουργούς του είδους. Μη γελιόμαστε δεν θα βρεθεί ποτέ κανεις να εφεύρει το τηλέφωνο εκτός από τον Bell. Οπότε έχουμε τα αυτιά μας ανοιχτά και μπαίνουμε και εμείς με τη σειρά μας σε στάδιο αποδοχής της νέας ψηφιακής πραγματικότητας.

Hellena Μιχαηλίδου

Copyright 2024. All Right Reserved.